Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2014

Της νύφης που κακοπάθησε - Ψηφιακή αφήγηση



 

Το παραπάνω video δημιουργήθηκε στα πλαίσια της προσπάθειας να αποδοθεί με ψηφιακά εργαλεία η αφήγηση μιας ιστορίας. Αναφέρεται στην παραλογή ''Της νύφης που κακοπάθησε'' και έχει ως θέμα την επιστροφή μιας νύφης στο πλούσιο πατρικό της, επειδή η οικογένεια του άντρα της φτώχυνε. Χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό Windows Movie Maker που μας βοηθά να δημιουργήσουμε, να επεξεργαστούμε και να χρησιμοποιήσουμε τις ταινίες που έχουμε κατασκευάσει.
Ήχος: Σταμάτης Σπανουδάκης, ''Τα μάτια της δάκρυσαν''
   Σκεπτικό: Η παρούσα ψηφιακή αφήγηση μπορεί να αξιοποιηθεί  στο αντικείμενο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α΄Λυκείου και συγκεκριμένα κατά τη διδασκαλία της ενότητας ''Τα φύλα στη λογοτεχνία''.
Στόχοι της εφαρμογής:
Διδακτικοί:
- αναδιαμόρφωση του περιεχομένου της παραλογής που αφορά περιστατικά σχετικά με τον οικογενειακό βίο και έχουν εδώ ως αφετηρία την πραγματικότητα
- εντοπισμός των γνωρισμάτων της συγκεκριμένης κατηγορίας δημοτικών τραγουδιών ως προς τη μορφή και το περιεχόμενο
- παράλληλη αξιοποίηση κειμένου και εικόνας για να αναζητηθούν οι θεματικοί άξονες που καθορίζουν τη δομή του τραγουδιού
- σχολιασμός των επιμέρους θεμάτων, που αναδύονται μέσα από το κείμενο και με τη βοήθεια της ψηφιακής αφήγησης, όπως το προξενιό, ο θεσμός της προίκας, η μεταβολή των ανθρωπίνων πραγμάτων, η ευμάρεια, ο οικονομικός ξεπεσμός και η φτώχεια, η θέση του άντρα, η σχέση μάνας και κόρης κ.ά.
- παραβολή με άλλα διδαγμένα κείμενα που θίγουν παρόμοια θέματα, (π.χ. να συγκρίνουν οι μαθητές τη θέση της Ελένης με εκείνη της Αρετής του τραγουδιού ''Του νεκρού αδελφού'')
Παιδαγωγικοί:
- ενεργοποίηση της φαντασίας των μαθητών
- ανάληψη πρωτοβουλιών και συμμετοχή στη συνεργατική μάθηση
- αναζήτηση νέων τρόπων οργάνωσης και σύνθεσης των διαθέσιμων δεδομένων και πληροφοριών
Τεχνολογικοί:
- εξοικείωση των μαθητών με τα εργαλεία παραγωγής ψηφιακού video
- εγγραμματισμός στα ψηφιακά μέσα
- αναζήτηση στοιχείων από το διαδίκτυο και μετασχηματισμός τους, ώστε να ενσωματωθούν στην αφήγηση 
Αφού προσφέρουμε στους μαθητές μας την κατάλληλη καθοδήγηση, μπορούμε να τους ζητήσουμε να δημιουργήσουν τη δική τους ψηφιακή αφήγηση, ενισχύοντας έτσι σημαντικά τη δεξιότητά τους στην οπτικοποίηση του λόγου τους και συμβάλλοντας μ' αυτόν τον τρόπο στη βελτίωση του οπτικού εγγραμματισμού τους. Οι ίδιοι καλλιεργούν την κριτική τους σκέψη, αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους και νιώθουν ότι καινοτομούν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου